lunes, 10 de junio de 2013

ACTIVITAT 6: QUÈ ÉS PER A MI LA FAMÍLIA?

Abans de començar voldria dir que les entrades anteriors corresponen al bloc de les emocions. A partir d’ara entrarem a un altre bloc que es basarà en la família. L’últim tractarà sobre l’escola.

Per començar cal preguntar-se que és per a nosaltres la família. Quan el mestre ens va manar a classe que pensem i escriguem sobre aquesta qüestió, la meva resposta fou la següent:

“Grup de persones que s’ajuden les unes a les altres, estableixen normes entre elles i es perdonen els errors. Es recolzen els uns als altres i cada un dels membres sap que en cas de cometre un error serà perdonat”.

La veritat que en escriure la definició em vaig quedar ben satisfeta. Però després de pensar-ho una mica més vaig adonar-me compte que la meva definició es podria aplicar simplement a un grup d’amics que viuen junts. El que em faltava era aspectes que fossin exclusius de la família.

Entre la classe vam fer una nova definició: “grup d’individus que constitueixen una institució formada mitjançant vincles afectius, on cadascú adopta un rol, i comparteixen unes normes comunes per facilitar funcions de socialització, desenvolupament i protecció”.

" Els rols! És clar!, com se m’ha oblidat un aspecte tant important!”, vaig pensar. En totes les famílies, els membres tenen un rol determinat: hi ha qui estudia, hi ha qui treballa i s’encarrega de la neteja de la casa, hi ha qui també treballa però també fa la compra, etc. Cadascú sap el que li toca i coneix les seves responsabilitats.

Buscant aquests dies per internet vaig trobar varies definicions de família.

En primer lloc vaig llegir en definició.com i el que vaig trobar va ser el següent: “la familia encuentra su origen en el matrimonio, consta de esposo, esposa e hijos nacidos de su unión y sus miembros se mantienen unidos por lazos legales, económicos y religiosos.”

Però la veritat que no estic gaire d’acord. Tal com està la societat avui en dia, una família pot estar formada de diferents membres. A més aquests fills no sempre es formen per la unió d’aquests dos, a vegades és adoptat, altres tenen els pares separats o morts, entre d’altres situacions. Per tant aquesta definició va quedar descartada.

Però seguint buscant vaig trobar una altra definició magnífica. Es tracta d’una definició de l’Institut Interamericà del Nen i és la següent: la família es “Es un conjunto de personas que conviven bajo el mismo techo, organizadas en roles fijos (padre, madre, hermanos, etc.) con vínculos consanguíneos o no, con un modo de existencia económico y social comunes, con sentimientos afectivos que los unen y aglutinan. Naturalmente pasa por el nacimiento, luego crecimiento, multiplicación, decadencia y trascendencia. A este proceso se le denomina ciclo vital de vida familiar”.

Quina definició més completa! Nous conceptes: mateix sostre i situació econòmica i social semblant! Em pareix ideal aquesta definició. Després de llegir aquestes definicions vaig confirmar la meva hipòtesis de que la meva definició li faltava alguns aspectes exclusius de la família.

Com a definició modificada se m’ha quedat la següent:

“Grup de persones que s’ajuden les unes a les altres, estableixen normes i rols entre elles i es perdonen els errors. Es recolzen els uns als altres i cada un dels membres sap que en cas de cometre un error serà perdonat. Estan units per vincles sanguinis i/o afectius. A més, la seva situació econòmica i social són molt semblants”.

Pensar en definir família és molt complicat. I ho és molt més quan et demanen que ho facis tenint en compte tots els tipus de família. És tan complex el temps, que no saps com i fins a quin punt abarcar-lo. No saps quins aspectes incloure i quins no, no saps quins són els essencials i els bàsics i quins no.

El que més m’ha costat és el fet de pensar en el que hauria de fer una família, com per exemple satisfer les necessitats fonamentals dels fills, oferir models d’imitació, etc. Però, es clar, després pensava en que encara que és el que les famílies “haurien de fer”, però moltes d’elles no ho fa. Per això mateix la meva definició no es podria adaptar a totes les famílies. Però després de llegir algunes de les definicions a internet m’he assabentat que hauria d’intentar generalitzar una mica.

Per acabar m’ha agradaria comentar una altra definició que estava penjada al temari de l’assignatura del qual no sé qui és l’autor o autora. És la següent: grup de persones que viuen en una mateixa casa i es barallen, com a mínim, un cop al dia.

La volia comentar perquè m’ha fet gràcia el fet de “es barallen, com a mínim, un cop al dia”. El fet és que em recorda a quan encara vivíem tots els meus germans junts. Era impossible que passes un dia en el que no em barallés, almenys amb dos d’ells. Però també he de confessar que tot allò m’ha ajudat a perdonar els errors de forma fàcil i sobretot no ser rancorosa i ser més optimistes en les situacions conflictives.

A cada persona li afecta la educació de la seva família de manera molt diferent: alguns a pitjor, altres a millor i altres no han tingut la oportunitat de saber-ho. En el meu cas em considero afortunada en la meva vida, i la meva família, en la seva totalitat, ha set essencial en el meu desenvolupament en tots els sentits. Per això mateix m’ha costat arribar a una definició que es pugui adaptar a totes les famílies. Què passa amb els infants que no han sentit això i que senten que no poden confiar i buscar seguretat amb la seva família, que en els moments difícils no es trobaran recolzats.  

En definitiva, tal com he dit anteriorment la família és molt complexa i per molts d’estudis que es fessin ho seguiria sent, ja que per una banda, tenim moltes tipologies de família. Per altra banda, som molts en aquest món, i el temps fa que aquestes estructures no siguin estables i canvien segons les generacions, els mitjans de comunicació, etc. Fent que inclús una mateixa família canvia en diferents models durant el temps.


Ho deixo aquí en aquesta entrada! Finalitzo amb un video que no explica tot el que m'ha agradaia de la família però on sí que apareixen moltes paraules claus i pròpies d'aquest terma. Fins a la següent!


7

No hay comentarios:

Publicar un comentario